پینه دستان

پینه دستان


مهسا رهنما-تنها سه روز دیگر باقیمانده تا یکی از سرنوشت‌‌ساز‌ترین انتخابات کشور برای چهار سال آینده رقم بخورد. در این شرایط با توجه به رکود حاکم بر فضای اقتصادی و اجرای برجام، انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی پیوندی عمیق و محکم با اقتصاد بیمار کشور پیدا کرده و این امر در شعارهای تبلیغاتی اکثر نامزدهای انتخاباتی نیز به چشم می‌خورد. اما باید دید به راستی مطالبه بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد اقتصادی که تقویت و توانمندسازی آن در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید قرار گرفته است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست و نمایندگان چگونه می‌توانند در خانه ملت به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنند؟

افزایش تعاملات با بخش خصوصی
در این ارتباط دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه یک نماینده مردم باید در حوزه اقتصادی تعاملات خود را با تشکل‌های مرتبط بیشتر کند، گفت: در حال حاضر در دورانی قرار داریم که توجه به اقتصاد مقاومتی ما را به یک اقتصاد پایدار می‌رساند و در این راستا باید وظایف به بخش غیردولتی واگذار شده و چابک‌سازی صورت گیرد.
توکلیان‌فر ادامه داد: یک نماینده باید توجه خود را در حوزه قانون‌گذاری و نظارت به این معطوف کند که امور اجرایی به تشکل‌های مردم نهاد واگذار شود؛ ما در بخش تعاون متولی انجام امور مربوط به اقتصاد در حوزه تعاون در سیکل غیردولتی هستیم و از نماینده مردم انتظار داریم که یک حامی برای تشکل‌ها باشد، آن‌ها را حمایت کند و در این راستا مساعدت‌های لازم را از دولت بگیرد.
وی در این باره که در راستای شکوفایی اقتصاد هماهنگی مجلس و دولت بهتر است یا تعارض، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در ابتدا سیستم‌های حکومتی بر پایه سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه گذاشته شده که در عین استقلال، هماهنگ نیز باشند؛ قطعاً در سایه تعامل، هماهنگی و همدلی کارها پیش خواهد رفت.

بحث معیشت کارگران را نه تنها در کلام؛ بلکه در عمل نیز مورد توجه قرار دهند
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی نیز اظهار کرد: مهم‌ترین مطالبه و خواسته جامعه کارگری از نمایندگان، این است که وعده چرخیدن چرخ تولید عملی شود.
احسان سهرابی، با بیان اینکه مصوبه حقوق کارگران در سال‌٩٣، ٧١٢‌هزار تومان بوده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ٧٠‌درصد این مبلغ برای اجاره‌بهای واحد مسکونی هزینه می‌شود و با این حساب یک کارگر چگونه می‌تواند هزینه‌های بهداشتی، آموزشی و نیازهای اولیه خانواده خود را تأمین کند.
وی ادامه داد: از نمایندگان انتظار داریم که به بحث معیشت کارگران تنها در کلام اکتفا نکرده و در عمل نیز این امر را مورد توجه قرار دهند، هرچند به‌خوبی بر مشکلات کارفرما نیز اشراف داریم؛ بنابراین انتظار داریم که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود و شهرک‌های صنعتی به گورستان تبدیل نشود، بلکه خطوط تولید راه‌اندازی شود تا هم کارگر و هم کارفرما در شرایط بهتری قرار بگیرند.
سهرابی، دیگر مطالبه جامعه کارگری از نمایندگان را بحث مسکن، درمان و تأمین اجتماعی مطرح کرد و گفت: بسیاری از کارگران وسایل منزل خود را فروختند تا مسکن مهر خریداری کنند، حالا این پروژه پس از سال‌ها تمام نشده و بحث مسکن اجتماعی مطرح شده است؛ در بحث بیمه نیز باید سیاست‌گذاری‌ها در راستای حمایت از تولید به‌گونه‌ای انجام شود که بنگاه‌دار بتواند کارگران را بیمه مکمل
کند. وی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان به بهانه نداشتن تخصص در یک زمینه از پاسخ‌گویی و حل مشکلات مردم شانه خالی می‌کنند، یادآور شد: درست است که نمایندگان در همه حوزه‌ها مانند کارگری تخصص ندارند اما می‌توانند افراد کارآمد و نخبه را به کار گرفته و برای حل مشکلات از این افراد استفاده کنند؛ نمایندگان باید توجه داشته باشند که وکیل همه مردم و نه یک قشر خاص هستند.
سهرابی تأکید کرد: تقاضای جامعه کارگری این است که نمایندگان زیرساخت‌ها را اصلاح کرده و دهک‌های پایین جامعه را نیز ببینند. همچنین توصیه من به کارگران این است که با تفکر و آگاهی نماینده خود را انتخاب کرده و حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند تا در آینده بتوانند مطالبات خود را با این افراد مطرح کنند.

قوانین نادرست و بوروکراسی اصلاح شود
عضو صندوق توسعه صادرات زعفران نیز با اشاره به نقش موثر نمایندگان در قانون‌گذاری اظهار کرد: با وجود گشایش‌های ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور تا زمانی که این بوروکراسی وجود دارد و برخی قوانین از سوی مجلس اصلاح نشود، نمی‌توان امیدی به خروج از رکود داشت. علی شریعتی‌مقدم ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه تولید و صادرات خراسان رضوی وجود دارد، نمایندگان باید با دید بازتری برخورد کرده و برای تقویت بخش تولید گام بردارند. وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند با همکاری بخش خصوصی زمینه رشد و توسعه و رونق بخش تولید استان را در بخش‌های مختلف صنعتی فراهم کنند.

در تصویب قوانین آینده نگر باشند
عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد نیز اظهار کرد: اولین مطالبه فعالان اقتصادی این است که نمایندگان به علم اقتصاد دانا بوده و وقتی قانونی را در مجلس تصویب می‌کنند، از عواقب آن نیز مطلع باشند.
توکلی‌زاده با بیان اینکه در گذشته قوانینی در مجلس به تصویب رسید که ضرر و زیان آن بسیار بیشتر از منفعت آن برای جامعه اقتصادی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: نمایندگان باید هنگام وضع یا تصویب یک قانون، تأثیر این حرکت را بر آینده نیز ببینند.
وی به ضرورت اصلاح و تجدید نظر در قوانین کار، قوانین ارزی کشور و قوانین حاکم بر بانک‌ها اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم که نمایندگان پس از ورود به مجلس، با بخش خصوصی تعاملات لازم را داشته باشند؛ همچنین باوجود اینکه در همه حوزه‌ها متخصص نیستند، امیدواریم کلیاتی را مطلع باشند و از متخصصین استفاده صحیح و درست
به عمل آورند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: دو شنبه 15 / 12 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com